неділя, 30 січня 2022 р.

Інтерактивні вправи з теми «Написання слів іншомовного походження»

 Інтерактивні вправи з теми «Написання слів іншомовного походження»

1. Міні-вікторина « Походження мови»

- Скільки існує мов на світі? ( близько 3000 мов)

- До якої групи мов належить українська мова? ( до східнослов’янських)- назвіть інші мови , які належать до цієї групи? ( російська та білоруська)

- Українська мова багата, красива і милозвучна. Яке місце за милозвучністю вона посідає у світі? (2-ге після італійської)- яка державна мова республіки україни?

- Які засоби милозвучності ви знаєте?

2. Гра «Світлофор»

Над словами , де допущені помилки, «засвіти» червону зірочку. Перепиши слово правильно. Підкресли орфограму.

1. Вілла, обличчя, колекція, зілля, пюре, роз’єднати.

2. Мароко, вугілля, директор, булйон, міссурі, процесс.

3. Пассажир, деплом, розрісся, нетто, институт, імміграція.

4. Калькутта, поні, интелектуальний,урі, педіатр, колося.

 - давайте пригадаємо правила написання слів іншомовного походження.

3. Диктант –переклад

Голландия-голландія

Иллюзия- ілюзія

Физика-фізика

Ванна-ванна

Пюре-пюре

Институт- інститут

Коллега-колега

Директор-директор

4. Диктант з таємницею.

Записати слова у дві колонки: і- з апострофом, іі- без апострофа.

Якщо слова правильно записані, то за першими літерами прочитаємо латинську назву повісті м.коцюбинського, що перекладається «марево».

Муляж, орючи, фельд’єгер, ад’ютант, рясно, гарячий, авантюра, тім’я, ньютон, авіаз’єднання, алюр. (Fata morgana)

         5. Гра «Я редактор»

Завдання: у поданих словах виправити , де потрібно, помилки. Із 2-3 словами ( на вибір) скласти речення.

 Бульон,  к’ювет, атель’є,  б’юлетень, рель’єф, п’юре , міліон, пьєдестал, інтерв’ю, р’юш, бязь, ін’єкція, пюпітр, адютант,  пєса.

6. Гра «Кращий знавець слів».

 Замінити вислів словом іншомовного походження.

1.     Вимова (дикція).

2.     Умовний знак, який повідомляє про щось(сигнал).

3.     Дитячий лікар (педіатр).

4.     Знання з чого-небудь, конкурс, огляд( олімпіада).

5.     Вікно з товстим склом на кораблі чи літаку (ілюмінатор)

7.  Коментований диктант.

Записати слова, виділити орфограму ( букви И-І в іншомовних словах). Пояснити написання слів.

Директор, циферблат, система, шифр, ритм,бензин, жирафа, інкубатор, інститут,радіус,президія,мітинг, дизель, поні.

8. Вправа з ключем.

Вставити пропущені букви И та І , записати слова у 2 колонки:

1)    Із вставленою буквою І

2)    Із вставленою буквою И.

Сп…дометр, бенз…н, реж…м, оф…цер, еруд…т, лог…ка, операц…я, дев…з,  хр…зантема, нарц…с, к…но, арх…тектор,

ял…к.

З початкових букв записаних слів повинні скластися 2 слова, якими закінчується прислів’я: « Краще гірка правда , ніж  …»

Перевірка:

І

Спідометр

Офіцер

Логіка

Операція

Девіз

Кіно

Архітектор


  И

Бензин

Режим

Ерудит

Хризантема

Нарцис

Ялик

9. Лінгвістична гра «Визбирувачі»

Випишіть слова з вивченими орфограмами в словах іншомовного походження, поясніть написання.

Міссурі — притока річки Міссісіпі, що протікає територією США. Під впливом науково-технічного прогресу професія касира зазнала значних змін. Льюїс Керрол — англійський письменник, математик, філософ, логік, священик і фотограф. У програмі оновлена експозиція виставки «Скарб Тибету», розповіді про подорожі Сходом. Індія та Пакистан — казкові, незвичайні країни.

         10. Ігрове дослідження-відновлення

 Записати слова у дві колонки: 1) з ненаголошеним е; 2) з ненаголошеним и.

1. Е т..кетка, д..сятий, еф..ктивний, нож..ці, кат..горія, ап..льсин, т..жневий, доб..реться.

Ключ. Підкресливши першу букву у кожному слові, прочитаєте назву одного з віршів І. Франка.

2. Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву — прочитаєте ім’я та прізвище автора повісті «Зачарована Десна».

3. З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь,

з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.

Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву — прочитаєте народну мудрість.

4. Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.

Ключ. У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову

В. О. Сухомлинського «Треба  тонко відчувати три речі: …»

5. В..ликий, муніц..пальний, ож..ледь, вер..ск, акт..віст, розд..рати, кр..ниця, чер..во, очищ..ння, опр..томніти, кош..ня.

Ключ. Прочитайте перші букви у словах, спочатку в першому стовпчику, а потім у другому — дізнаєтеся псевдонім відомої української поетеси Марії Олександрівни Вілінської

         11. Бліц-мікрофон

- Які основні орфограми властиві словам іншомовного походження?

- Яке важливе правило треба пам'ятати, щоб правильно вживати И, І ("правило дев'ятки")?

- Чи стосується "правило дев'ятки" власних назв?

- Чи   властиве   подвоєння   букв   словам іншомовного походження - загальним назвам? (Чи допущена помилка у слові марокканець ? Чому ?)

- Чи завжди після губних перед йотованими у іншомовних словах ставимо апостроф? Чи повинен він бути у слові пюпітр?

         12. «Мозковий штурм»

-   Назвіть ознаки іншомовних слів.

- Якими шляхами потрапили й нині з’являються слова іншомовного походження в нашій мові?

- Висловіть, будь ласка, вашу думку про те, чи доречно вживати слова іншомовного походження в нашому мовленні?

         13. Гра «Ланцюжок»

- Випишіть у дві колонки іншомовні слова й українські. З останніх букв виписаних слів прочитаєте вислів Р. Роллана.

 Кенгуру, комплекс, нашвидку, ескадрилья, інструктор, молот, портьєра, авангард, спів, соловейко, журі, прогрес, поет, вітер, річ, філігрань, екіпаж, колесо, покіс, політ, силікати, азимут, радощі, таксист, трансмісія.

         14. Інтерактивна вправа «Ажурна пилка»

а) Учні об’єднуються в «домашні» групи в залежності від опрацьованої теми і отримують різнокольорові фішки.

І група – правила вживання мякого знака в словах іншомовного походження;

ІІ група – правила вживання апострофа;

ІІІ група – подвоєння букв в словах іншомовного походження;

ІV група – и - і в словах іншомовного походження.

 Завдання «домашніх» груп опрацювати задану інформацію та опанувати нею на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.

б) Після завершення роботи в домашніх групах, учні обєднуються в «кольорові» «експертні» групи, де вони стануть експертами з певної теми. ( В кожній групі опиниться учень, який володіє інформацією про певне правило). Учні вислуховують кожного члена групи й аналізують матеріал у цілому.

в) Після завершення роботи учні знову обєднуються в «домашні» групи для остаточного узагальнення та корекції всієї інформації.

г) Представники кожної групи заповнюють власну таблицю прикладами з вивченої теми.

                              Орфограми в словах іншомовного походження

       Апостроф

 Мякий знак 

Подвоєння букв

Букви и, і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         15. Гра «Хто перший»

-Якщо згодні з твердженням, піднімаєте картку зеленого кольору,не згодні-червоного:

а)Буква і в словах іншомовного походження пишеться на початку слова;

б)Буква и пишеться в кінці незмінюванних слів;

в)М’який знак пишеться після букв б,п,в,м,ф;

г)Апостроф пишеться перед буквами я,ю,є,ї;

д)Слова кювет,пюпітр, Мюнхен пишуться з апострофом.

         16. Робота в парах «Я полюбляю спорт»

- Скласти діалоги на тему «Спорт» , використовуючи слова з довідки:дистанція, кілометр, п’єдестал, чемпіон, фініш.

         17. Розподільна робота

Запишіть слова, розподіливши їх на чотири колонки: 1) у яких пишемо знак м’якшення; 2) у яких не пишемо знак м’якшення; 3) у яких ставимо апостроф; 4) у яких апостроф не ставимо.

Бар..єр, порт..єра, кон..юнктура, ал..янс, Лавуаз..є, Корділ..єри, П..єр, п..юре, ад..юнкт, Ал..яска, тюл.., Гол..фстрім.

З’ясуйте за словником іншомовних слів виділені слова.

         18. Вправа «Пошук»

Укажіть рядок, у якому в усіх словах на місці пропусків пишемо букву и.

1) Д..алект..ка, тр..умф, п..ан..с..мо, Сев..лья, Корс..ка.

2) К..пр, Т..бет, ауд..єнція, ст..мул, тр..умф, попур.., ..нст. .тут.

3) Ц..стерна, ж..рандоль, реж..м, ц..фра, ш..рма, з..гзаг.

4) Кр..т, Австр..я, С..р..я, Л..сабон, Сан-Франц..ско, Д..зель.

5) Алж..р, Сард..н..я, С..ц..л..я, с..лует, ав..ац..я.

         19. Розподільна робота «Три колонки»

Запишіть слова, розподіливши їх на три колонки: 1) у яких пишемо букву и; 2) у яких пишемо букву і; 3) у яких пишемо букву ї.

Ауд..єнц..я, бенеф..с, Т..бет, Гаїт.., р..тор..ка, л..брето, вест..бюль, бадм..нтон, Чил.., грац..озний, к..парис, пенальт.., коеф..ц..єнт, его..ст, єп..скоп, моза..ка, ф..н..ш, жур..

         20. Вправа «Словник – мій друг»

З’ясуйте такі відомості про словник.

1. Хто є його укладачами.

2. Зверніть увагу на рік видання (словники до 1993 року не повного мірою відповідають сучасному правопису).

3. Скільки слів містить словник.

4. З яких частин він складається (передмова, список скорочень, український алфавіт, слова в алфавітному порядку).

5. Зміст передмови (склад словника, структура словника).

6. Яку інформацію надає словник.

За допомогою словника напишіть правильно слова. Чи пояснюються орфограми в цих словах правилами? Крім правильного написання, яку інформацію про слова надає словник?

Пріоритет, піанісимо, інтермецо, лібрето, стакато, 

фортисимо.

Немає коментарів:

Дописати коментар