вівторок, 26 березня 2019 р.

Ігри та вправи для розвитку комунікативних навичок у групі продовженого дня

Ігри та вправи для розвитку комунікативних навичок у групі продовженого дня.

Моя особливість
Усі гравці сідають по колу. Кожний по черзі називає себе по імені та додає слово, що відрізняє його від решти людей. Можна повідомити про свою індивідуальність 2-3 реченнями. Естафету гравці передають питанням «А ти хто?» та тор­канням.
Розминка
Учасники вільно рухаються. Ведучий називає який-небудь колір або предмет. Усі повинні торк­нутися цього предмета, але не на собі, а на комусь іншому.
Ми з тобою схожі...
Учасники утворюють два кола — внутрішнє та зовнішнє, обличчям одне до одного. Кількість учасників в обидва колах однакова. Учасники зо­внішнього кола кажуть своїм партнерам напроти фразу, що починається зі слів: «Ми з тобою схожі тим, що...». Наприклад: «Живемо на одній пла­неті, навчаємося в одному класі» і т. ін. Учасни­ки внутрішнього кола відповідають: «Ми з тобою відрізняємось тим, що...». Наприклад: «У нас різний колір очей, різна довжина волосся» і т. ін. Потім за командою ведучого учасники внутріш­нього кола пересуваються, змінюючи партнера (за годинниковою стрілкою). Процедура повторю­ється, поки кожний учасник внутрішнього кола не зустрінеться з кожним учасником зовнішнього кола.
Побажання на сьогодні
Вправу починають із того, що гравці щось ба­жають одне одному на сьогоднішній день. Поба­жання повинні бути короткими, бажано однослів­ними. Один з учасників кидає м'яч тому, кому адресує побажання, і водночас вимовляє його. Той, кому кинули м'яч, у свою чергу, кидає його наступному учасникові і бажає йому щось на сьо­годні. Необхідно уважно стежити, щоб м'яч опи­нився у всіх.
Знайти пару
Учасникам роздають смужки паперу, на яких написані назви тварин. Кожен мовчки повинен знайти свою «пару» — таку саму тварину. Пари утворюють коло. Кожна пара показує свою твари­ну, решта повинна відгадати, що це за тварина.
Спробуй, дізнайся!
Один з учасників залишає кімнату. Ті, хто залишилися, у цей час обирають когось, уважно його розглядають та запам'ятовують. Ведучий по­вертається і ставить запитання про зовнішність обраної людини. Решта можуть відповідати тіль­ки «Так» чи «Ні». Потім гру продовжують із но­вим учасником
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В ГПД

1. Не запізнюйся на заняття. 
2. Наполегливо опановуй знаннями, старанно виконуй домашні завдання. 
3. Беззаперечно дотримуйся розпоряджень вихователя. 
4. На заняттях уважно слухай, не займайся сторонніми справами. 
5. Допомагай товаришам у навчанні. 
6. Будь ввічливим з учителями, товаришами. Проси вибачення, коли вчинив якусь прикрість. 
7. Тримай у чистоті і порядку своє місце. 
8. Якщо погано себе почуваєш – повідом вихователя. 
9. Дотримуйся правил поведінки в їдальні. 
10. Чітко дотримуйся Статуту нашої школи, будь прикладом для інших, зупиняй тих, хто порушує дисципліну і порядок. 
11. Попереджуй вихователя, коли ідеш додому. 
12. Якщо треба про щось запитати, мовчки підніми руку. Не "тягнися" і не вигукуй – будь скромним.

Усний журнал "Винаходи, які придумали діти"

Винаходи, які придумали діти

Існує безліч винаходів і відкриттів, авторами яких стали діти. Більшість з цих відкриттів вже використовуються в нашому повсякденному житті.

1. Виявляється, що пластилін винайшла школярка — внучка відомого виробника чистячого засобу для шпалер Клео Маквікера. Воно було призначене для очищення шпалер від вугільного пилу. Дівчинка запропонувала використовувати цей засіб для гри. З його складу прибрали чистячий компонент, додали мигдалеве масло і фарбники.


2. Ідея створення хутряних навушників для захисту від холоду належить 15-річному американцеві Честеру Грінвуду, який любив кататися на ковзанах і одночасно слухати музику.

3. Автор ідеї створення снігохода — 15-річний канадець Джозеф-Арманд Бомбардьер.


4. Шрифт Брайля (рельєфно-точковий тактильний шрифт, призначений для листа і читання незрячими людьми) розробив французький підліток, 15-річний син чоботаря Луї Брайль. Хлопчик був сліпий з 3-річного віку, а за основу свого шрифту узяв «нічний шрифт» капітана артилерії Шарля Барбье, який використовувався військовими того часу для читання донесень в темноті.

5. Іграшкова вантажівка з кузовом, що відкидається, винайшов і навіть запатентував шестирічний Роберт Петч, що намалював дану конструкцію для того, щоб батько зробив йому таку машинку.

6. Ідея створення батута належить 16-річному гімнастові Джорджу Ніссену.

7. Фруктовий лід - морозиво на паличці - вперше виготовив 11-річний Френк Епперсон.

8. 12-річний Максим Лема зі Львова створив робота, що виконує функції інженерів БТІ. Робот сканує приміщення, заміряє площу і за допомогою радіосигналу передає дані на комп'ютер.

9. 16-річний Вадим Хоміч з Житомира придумав прилад, блокуючий автомобіль з п'яним водієм.

10. 13-річний учень однієї з московських шкіл Дмитро Резников розробив спільно з фахівцями Державного медико-стоматологічного університету унікальну зубну щітку, призначену спеціально для космонавтів, що працюють на орбітальній станції.

11. 13-річна школярка Меллорі Кьювмен з міста манчестера, США, винайшла нові ліки від гикавки. До складу нових ліків увійшли звичайні льодяники, цукор і яблучний оцет. Новинка вже отримала назву «Hiccupops».

12. 10-річна москвичка Анастасія Родіміна стала наймолодшим володарем патенту на власний винахід. Дівчинка винайшла новий спосіб друкарської графіки.

13. 8-річна Аланна Майерс з Данедіна, штат Флоріда, винайшла засіб для безболісного зняття бинтів. До складу продукту входять мило, лавандове масло і вода. На цю ідею дівчинку наштовхнула необхідність зняття бинтів після виписки з лікарні.

14. 10-річна мешканка США Клара Лейзен придумала незвичайне з'єднання азоту, кисню і вуглецю в ході виконання завдання вчителя «Придумай нову молекулу». Саме таке їх взаємне розташування до десятирічного дитяти ніхто ніколи не демонстрував. І, хоча відкриття нової молекули сталося абсолютно випадково, ім'я юної американки стоїть тепер в переліку авторів роботи, опублікованої в науковому журналі.

15. 13-річний Лоренс Рок з Британії заробив 250 тисяч доларів, винайшовши дзвінок, який отримують на свій мобільний телефон господарі будинку в свою відсутність. Лоренс Рок винайшов, по суті, програму, яка зуміла з'єднати sim-карту мобільника господарів і дверний дзвінок.

       

       Досвід роботи
      вихователя ГПД
       Літинської СЗШ
                  І-ІІІ ст. №1

           Бондарчук 
    Лариси Василівни 


Прогулянка на свіжому повітрі




                       




































Обід









Самопідготовка









                                   Спортивна година







Заняття за інтересами









                                    ПОХОДИ, ЕКСКУРСІЇ





                                                            Виховні заходи, ігри, руханки





Рухлива гра «Горобчики-стрибунці»

- А тепер ми пограємо в рухливу гру «Горобчики-стрибунці». Спочатку за лічилкою оберемо «кота»:
Раз, два, три, чотири, п'ять —
П'ятеро пташат летять!
Перше, друге, третє... п'яте...
Йду четвертого шукати!
- Намалюймо коло! Один гравець — «кіт», він у центрі кола. Решта — «горобці» — стають за колом біля краю. За сигналом «горобці» починають стрибати в коло та вистрибувати з нього, а «кіт» намагається спіймати когось у ту мить, коли той перебуває в колі. Кого спіймали, той стає «котом», а «кіт» — «горобцем». Гра триває.

Дидактична гра «Овочі і фрукти».
Діти поділені на дві команди з рівною кількістю гравців. Коман- Діти поділені на дві команди з рівною кількістю гравців. Коман-
ди стають одна проти одної. Перші гравці кожної команди беруть ди стають одна проти одної. Перші гравці кожної команди беруть
у руки маленькі м’ячі і починають передавати їх своїм сусідам. Учні у руки маленькі м’ячі і починають передавати їх своїм сусідам. Учні
однієї команди, передаючи м’яч, називають овочі, другої — фрукти. однієї команди, передаючи м’яч, називають овочі, другої — фрукти.
Передача може супроводжуватись таким діалогом: Передача може супроводжуватись таким діалогом:
1 - й у ч е н ь. Поклади в кошик овоч. 1 - й у ч е н ь. Поклади в кошик овоч.
2 - й у ч е н ь. Кладу огірок. ( 2 - й у ч е н ь. Кладу огірок. (Повертається до сусіда, передає Повертається до сусіда, передає
м’ячик.) Поклади в кошик овоч. .) Поклади в кошик овоч.
3 - й у ч е н ь. Кладу моркву. 3 - й у ч е н ь. Кладу моркву.
Той, хто повторить назву двічі або помилиться, віддає фант, а на- Той, хто повторить назву двічі або помилиться, віддає фант, а на-
прикінці гри викупає його. прикінці гри викупає його.

Рухлива гра «Зоря-зірниця».
Діти стають у коло, руки тримають за спиною, а один із гравців — Діти стають у коло, руки тримають за спиною, а один із гравців —«зоря» — ходить позаду зі стрічкою і говорить:
Зоря-зірниці,
Красна дівиця,
По полю ходила
 Ключі загубила,
 Ключі золотії,
Стрічки голубії,
По воду пішла!
З останніми словами ведучий обережно кладе стрічку на плече одному з гравців, який, помітивши це, швидко бере стрічку, і вони обидва біжать у різні сторони по колу. Той, хто залишиться без міс- обидва біжать у різні сторони по колу. Той, хто залишиться без місця, стає «зорею». Гра повторюється. Діти, які біжать, не повинні перетинати коло. Гравці не повертаються, поки ведучий вибирає, кому покласти на плече стрічкуДидактична гра «Що я хочу?»
Хтось один виходить на середину утвореного гравцями кола, Хтось один виходить на середину утвореного гравцями кола, якусь мить роздивляється, а тоді голосно вигукує: «Жовте!». Усі на- якусь мить роздивляється, а тоді голосно вигукує: «Жовте!». Усі намагаються відгадати, що саме малося на увазі під словом «жовте». магаються відгадати, що саме малося на увазі під словом «жовте».
Здається, поблизу нічого такого немає. Коли ж ні — ось на клумбі Здається, поблизу нічого такого немає. Коли ж ні — ось на клумбі
визирає жовта айстра, а он на березі перший жовтий листочок, через визирає жовта айстра, а он на березі перший жовтий листочок, через
скло виглядає жовта фіранка. Хто першим побачив, той міняється скло виглядає жовта фіранка. Хто першим побачив, той міняється
місцем із гравцем, який стояв у центрі кола. Гра триває. місцем із гравцем, який стояв у центрі кола. Гра триває.
Рухлива гра «Вовк і коза».
Учні обирають «вовка» і «козу», решта — «пастухи». Узявшись Учні обирають «вовка» і «козу», решта — «пастухи». Узявшись за руки, «пастухи» рухаються по колу. «Вовк» має спіймати козу, за руки, «пастухи» рухаються по колу. «Вовк» має спіймати козу, яка «пасеться» в «полі» (середина кола). Потрапити туди він може яка «пасеться» в «полі» (середина кола). Потрапити туди він може
тільки крізь «ворота». Їх утворюють двоє гравців, які навмисне заманюють «вовка», підіймаючи руки. Та тільки-но він хоче вскочити у «ворота» — руки опускаються. Якщо «вовк» упіймає «козу», вона стає «вовком», «козою» — хтось із гравців, які пропустили «вовка», а «вовк» — «пастухом


Рухлива гра «Захисник фортеці».
Малюють коло діаметром 5—10 м, у центрі його креслять менше Малюють коло діаметром 5—10 м, у центрі його креслять менше коло, в яке ставлять три зв’язані гімнастичні палиці чи кладуть м’яч, коло, в яке ставлять три зв’язані гімнастичні палиці чи кладуть м’яч,кеглю, рюкзак, будь-який інший предмет. Вибираються 1—3 захисники фортеці, інші гравці стають за колом, їм учитель дає волейбольний м’яч. Завдання: влучити м’ячем у предмет, що стоїть у центрі ний м’яч. Завдання: влучити м’ячем у предмет, що стоїть у центрі
кола. Захисники повинні цьому перешкодити, відбиваючи м’яч рука- кола. Захисники повинні цьому перешкодити, відбиваючи м’яч рука-
ми й ногами, закриваючи мішень. Якщо нападаючим вдається зби- ми й ногами, закриваючи мішень. Якщо нападаючим вдається зби-
ти «фортецю», захисники програють, а на їхнє місце призначаються ти «фортецю», захисники програють, а на їхнє місце призначаються
нові. Гра продовжується. Переможцями вважаються захисники, які нові. Гра продовжується. Переможцями вважаються захисники, які
найдовше захищали «фортецю». Відбиваючи м’яч, захисник не має найдовше захищали «фортецю». Відбиваючи м’яч, захисник не має
права заходити в менше коло. Збити «фортецю» можна тільки з-за права заходити в менше коло. Збити «фортецю» можна тільки з-за
лінії великого кола. Нападаючий не має права кидати м’яч декілька лінії великого кола. Нападаючий не має права кидати м’яч декілька
разів підряд. разів підряд







Фізкультхвилинка в групах
продовженого дня – це здоров’я дитини
.
1.Раз – підняти руки вгору,
Два нагнутися додолу.
Не згинайте діти ноги
Як торкаєтесь підлоги
Три, чотири – прямо встати
Будемо знову починати.
2.Скільки пальців на руках?
10 гарних зайченят
Під ялинкою сидять
Зайці почали стрибати,
Ми їх будемо рахувати:
1,2,3,4,5.
3.Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся
Руки в сторони розвів
Мабуть ключик загубив
Щоб той ключик відшукати.
На носочки треба встати,
І тихенько посідати.















Теми прогулянок-спостережень:
• «Хмари-білогриве конячки».
• «Господиня Осінь».
• «Художниця Зима».
• «Як з'являється листочок».
• «Як народжується будівля».
• «Хто робить місто красивим?».
• «Світ комах».
• «Птахи, що поруч з нами живуть».
• «Дивовижне - поруч» (про рослини).
• «Як прекрасний цей світ!»
• «Хто у парку живе, що в парку росте?»
«СПОСТЕРЕЖЕННЯ І ВИЯВЛЕННЯ ПЕРШИХ ОЗНАК ОСЕНІ. ВЕРЕСЕНЬ».
Прогулянка-завдання
• «Вулиці, провулки навколо нашої школи - чому вони так названі?»
• «Пам'ятки в районі нашої школи (історичні, культурні, виробничі). Дізнатися і підготувати розповідь».
• Визначити види дерев і чагарників зеленої зони нашого мікрорайону. Накреслити план, зібрати гербарій, розповісти про улюбленому зеленому куточку».
• «Небезпечні зони мікрорайону. Дізнатися і підготувати розповідь».
Теми прогулянок-фантазій:
• «Осінній букет».
• «Осінній сон».
• «Є в осені первісної...»
• «Оригінальний вінок».
• «Дивовижне - поруч».
• «Сніговий зоопарк».
• «Казки кольорових каменів».
• «Замки з піску».
• «Квіти на асфальті».
Теми прогулянок-практикумів:
• «Червоний, жовтий, зелений».
• «Правила поведінки в природі».
• «Ти граєш у дворі».
• «Скажіть, як пройти».
• «Правила поведінки в транспорті».
• «Культура поведінки на вулиці».
Маршрутна прогулянка «Рідне селище»
Ознайомлювальна прогулянка «Спостереження за змінами
у природі. Дерева рідного краю»
Оглядова панорамна прогулянка «Подорож до країни комах»
Оглядова об’єктова прогулянка «Нехай лунає спів пташиний»
Прогулянка-практикум «Школа вуличних наук» .............. 51
Туристична орієнтирна прогулянка «Що потрібно знати,щоб не заблукати?»
Прогулянка-спостереження «Інтерв’ю осіннього гаю» ........ 60
Прогулянка-спостереження «Сезонні зміни у природі» ...... 63
Прогулянка-завдання «Малятам — про велосипед.
Прогулянка-фантазія «Карнавал осінніх барв»
Прогулянка-фантазія «Чарівні хмаринки»
Прогулянка-фантазія «Стоїть красуня серед гаю, білокора і струнка»
Прогулянка-фантазія «У царстві квітів»
Прогулянка-розвага «Розважатися ми вміємо!» ............... 95
 «Правила дорожнього руху»
Прогулянка-милування «Весна-красна у парку» ..............102
Прогулянка — милування природою «Царство весняних квітів»
Прогулянка-милування «Осіння щедрість»
Прогулянка — милування природою «Секрети зимової краси»
Прогулянка «Небезпечні місця на шкільному майданчику»
Ознайомлювальна прогулянка «Рослини»
Ігрова пошукова прогулянка «Знайди годівничку»
Оглядова прогулянка «Милуємося хмарами»
Оглядова об’єктова прогулянка «Пташиний світ»
Прогулянка-спостереження «Як змінюється життя дерев»
Прогулянка-практичне завдання «Світ неживої природи»
Прогулянка-практикум «Заготівля природного матеріалу» (листки)
Прогулянка-практикум «Заготівля природного матеріалу» (каштани, горіхи)
Прогулянка-спостереження «Світ живої природи»
Вільна прогулянка «Моє улюблене заняття»
Вільна прогулянка «Дихаємо свіжим повітрям»
Прогулянка-фантазія «Про що розповість верба? »
Прогулянка-практикум «Праця людей восени»
Вільна прогулянка «Дихаємо свіжим повітрям»
Прогулянка-милування «Осіння щедрість»
Прогулянка-розвага «У країні гри»
Прогулянка-практикум «Школа вуличних наук»
Прогулянка-фантазія «Карнавал осінніх барв»
Вільна прогулянка «Дихаємо свіжим повітрям»
Прогулянка-розвага «У країні гри»
Туристична прогулянка «Що потрібно знати, щоб не заблукати?»
Спортивна прогулянка «Рухливі ігри на свіжому повітрі»
Прогулянка-спостереження «Як змінилося життя рослин?»
Прогулянка-спостереження «Як змінилося життя тварин?»
Прогулянка-милування «Про що шепоче вітер?»
Прогулянка-фантазія «Знайди фігури тварин у гіллі дерев»
Суспільствознавча прогулянка «Небезпечні предмети»
Вільна прогулянка «Дихаємо свіжим повітрям»
Прогулянка-розвага «День компліментів»
Прогулянка-практикум «Підгодовуємо птахів»






РУХЛИВІ ІГРИ
СВІТЛОФОР
На майданчику креслять дві лінії на відстані 5-6 метрів один від одного. Гравці стоять за однією лінією. Ведучий стоїть між лініями приблизно посередині спиною до граючих. Ведучий називає якийсь колір. Якщо у граючих цей колір присутній в одязі, вони безперешкодно проходять повз ведучого за іншу лінію. Якщо такого кольору в одязі немає, то ведучий може дозволити, щобперебігав простір між лініями гравця. Осаленний стає ведучим.
БІЛКИ, ГОРІХИ, ШИШКИ
Всі хлопці встають, взявшись за руки, по три людини, утворюючи «біляче гніздо». Між собою вони домовляються, хто буде «білкою», хто - «горіхом», хто - «шишкою». Водящий один, гнізда у нього немає. Є в цій грі ще і ведучий, який вимовляє слова: «білки», «шишки», «горіхи». Якщо він сказав «білки», то всі білки залишають свої гнізда і перебігають в інші. У цей час ведучий займає вільне місце в будь-якому гнізді, стаючи білкою. Той, кому не вистачило місця в гніздах, стає ведучим. Якщо ведучий каже: «горіхи», то місцями змінюються горіхи і ведучий, який зайняв місце в гнізді, стає горіхом. Водящий і ведучий можуть бути різними людьми, а може обидві функції виконувати одна людина. Провідним може бути подана команда: «білки, шишки, горіхи», і тоді міняються місцями відразу все.
КІТ І МИШІ
На відстані 10 метрів креслять дві лінії: за однією - будиночок «кота», за іншою - будиночок «мишей». Водящий - «кіт» спить у своєму будиночку, а «мишенята» йдуть до нього зі словами: Вийшли миші якось раз Переглянути котра година. Раз, два, три, чотири, Миші смикнули за гирі ... (В цей момент «миші» підходять до «кота» і навіть можуть його помацати.) Раптом пролунав страшний дзвін. Миші порозбігалися. Після слова «геть» кіт прокидається і біжить наздоганяти мишей. Мишки повинні сховатися в своєму будиночку. Ті ж, кого кіт зловив, вибувають з ігри або міняються ролями з котом.
 БЕРЕГ І РІКА
Ця гра вимагає від хлопців уважності. На землі креслять дві лінії на відстані приблизно в один метр. Між цими лініями - «ріка», а по краях - «берег». Всі хлопці стоять на «берегах». Ведучий подає команду: «РІКА», і всі хлопці стрибають у «річку». За командою «БЕРЕГ» все вистрибують на «берег». Ведучий подає команди швидко і безладно, щоб заплутати граючих. Наприклад: «БЕРЕГ, РІКА, РІЧКА, БЕРЕГ, РІКА, РІЧКА, РІКА ...» Якщо по команді «БЕРЕГ» хтось опинився у воді, то він виходить з гри. Виходять з гри також ті неуважні гравці, які під час команди «РІКА» виявилися на «березі». Гра продовжується до тих пір, поки не визначиться самий уважний учасник. Його можна привітати і почати гру заново.
ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ
Всі стають в коло по парам, в потилицю один одному. Двоє водящих: один тікає, другий - доганяє. Тікаючий може встати до третього поззаду до однієї з пар, тоді, той хто стояв попереду повинен тікати.
ВСТИГНИ НА СВОЄ МІСЦЕ
Два гравці сідають на стільці, що стоять спинками один до одного на відстані 5 метрів. За сигналом ведучого: «Бігом направо!» або «Бігом наліво!» вони біжать назад у вказаному напрямку, оббігають стілець суперника, повертаються до свого стільця і ​​сідають. Переможець: найшвидший учасник.
 ЗАЯЧІ БУДИНОЧКИ
Грають, зображуючи зайчиків. У кожного - свій будиночок, але у одного (ведучого) будиночка немає. Він підходить до будиночка будь-якого учасника гри і просить: «Будь ласка, дай мені будиночок». Зайчик не має наміру поступати незнайомцю свій будинок. Він біжить по колу вправо, ведучий - вліво. Вони оббігають всіх учасників, доторкнувшись до кожного. Той гравець, до якого доторкнулися, повинен зайняти вільний будиночок. По команді ведучого гра зупиняється. Зайчик, який залишився без будиночка, водить.
  
V. ДИДАКТИЧНІ ІГРИ
 УВАЖНІ ДОЛОНЬКИ
Мета. Узагальнити знання дітей про слова - назви істот та неістот.
Ігрова дія. Зараз ми потренуємо ваші долоньки.
Правила гри: вчитель називає слова - назви істот та неістот, учні мають «упіймати», плескаючи у долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?
ТЕЛЕГРАФ
Мета. Формувати в учнів уміння визначати кількість складів у слові.
Ігрова дія. Зараз ми з вами будемо телеграфістами і передаватимемо слова до іншого міста (попередньо вчитель пояснює дітям, як працює телеграф).
Правила гри: вчитель називає учню слово, а той має відстукати по парті стільки разів, скільки складів у цьому слові. Усі інші - «контролери» - перевіряють правильність виконання завдання. Пізніше учні можуть грати самостійно в парах, даючи завдання один одному.
ЛАНЦЮЖОК
Мета. Вдосконалювати вміння дітей ділити слово на склади.
Ігрова дія. Вчитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертаючи увагу на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Потім пропонує створити ланцюжок зі слів так, щоб вони з'єднувались однаковими складами.
Правила гри: клас ділиться на команди (за рядами). Кожній команді вчитель пропонує перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок: миша - шапка - картина і т.д. На кожне правильне слово, яке називає команда, вчитель малює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось помиляється або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він розірветься найменшу кількість разів.
ЧАРІВНА ПАЛИЧКА
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у слові.
Обладнання: паличка зі сріблястого або золотистого паперу (чарівна).
Ігрова дія. Зла чаклунка зачарувала деякі предмети в нашому класі. Щоб їх розчарувати, потрібно правильно промовити всі звуки в назві цього предмета.
Правила гри: вчитель торкається якогось предмета в класі чарівною паличкою, а учні хором або по одному називають послідовно всі звуки в назві цього предмета.
ВПІЙМАЙ ЗВУК
Мета. Розвивати в учнів фонематичний слух, формувати вміння розрізняти м'які та тверді приголосні звуки.
Обладнання: фішки на позначення твердих та м'яких приголосних для кожного учня.
Ігрова дія. На початку слів «заховалися» неслухняні звуки. Спробуйте дізнатися, який саме звук «заховався», твердий чи м'який.
Правила гри: вчитель називає слова: лялька, листя, сонце, сто, ніс, носоріг, тінь, тин, а учні визначають, який звук на початку слова, і піднімають відповідні фішки.
ЛОТО В ПАРАХ
Мета. Формувати в учнів уміння виконувати звуковий аналіз слова.
Обладнання: предметні малюнки, фішки з умовним позначенням звуків для кожного учня.
Ігрова дія. Зараз кожний з вас стане шифрувальником і спробує зашифрувати слова за допомогою фішок.
Правила гри: на партах дітей розміщені предметні малюнки та фішки. Один учень кладе малюнок на парту, інший називає його та викладає з фішок звукову модель. Потім учні міняються ролями. Під час гри вчитель ходить між рядами та контролює правильність виконання завдання.
В навчанні грамоти можна використовувати також і наступні ігрові ситуації.
СКІЛЬКИ РЕЧЕНЬ
Учитель читає речення. Учні на пальцях показують, скільки речень у цьому тексті. Виграє той, хто менше припуститься помилок.
ЗЛОВИ П′ЯТЬ СЛІВ
Учитель називає п'ять слів (наприклад: олівець, зошит, ручка, вчитель, навчання) з тим, щоб учні зловили ці слова (плеснули у долоні) у реченнях, які він буде проказувати.
Речення можуть бути наступні:
1) Приведи усе до ладу, щоб були готові зрання: олівець, ручка і зошит - все, що треба для навчання.
2) Бути чемним і привітним - пам'ятай це всюди й завше. Як до класу входить вчитель, привітай, із місця вставши.
3) Сяє зірка на копрі. Ми з Олегом - шахтарі.
4) Засиніли проліски у ліску, у ліску.
(Гра розвиває увагу, привчає прислухатися до слів у реченні)
ЖИВІ СЛОВА
До дошки викликаю трьох учнів (це діти, які будуть виконувати роль слів), а іншим даю завдання скласти речення, в якому стільки слів, скільки дітей стоїть біля дошки.
За малюнком діти складають речення, наприклад: «Їжак несе яблуко». У викликаного учня запитую, в ролі якого слова він буде виступати (або діти самі собі вибирають слова із складеного речення). Класу даєю завдання поставити слова в такому порядку, щоб вийшло складене речення.
Потім діти, які виконують роль слів, називають кожен своє слово по порядку, і всі чують речення, яке склали колективно.
ПОТЯГ
Дидактична задача: вправляти дітей в правильній артикуляції шиплячих і свистячих приголосних звуків.
Зміст. Як зачин використовується лічилка, яку вимовляє вчитель:
Паровоз кричить:
«Ду-ду
Я іду, іду, іду».
А колеса стукають
А колеса грюкають:
«Так-так-так
так-так-так!»
Якщо знаєш - подай знак.
Діти шикуються в колону, беруться за лікті і імітують рух потягу. Далі вчитель питає, а діти відповідають: «Як їде потяг? (Ч-ч-ч.) Як гуде паровоз? (У-у-у.) Як він випускає пару? (Ш-ш-ш)»
ПІДБЕРИ СЛОВА
Дидактична задача: закріплювати уміння виділяти в словах окремі звуки і визначати той, що розташовує звуків; поповнювати активний словник дітей.
Обладнання: вимпел для нагородження, прапорці.
Зміст. На дошці кресляться три драбинки. Вчитель пропонує дітям назвати слова з певним звуком. Викликається дитина з першого ряду. Якщо вона відповідає правильно, ставиться або малюється прапорець на сходинці драбинки. Потім викликається дитина з другого ряду, з третього. Той ряд, драбинка якого буде пройдена доверху швидше, одержує вимпел.
ХТО УВАЖНІШИЙ
Дидактична задача: розвивати фонемний слух дітей; формувати уміння чути в словах певний звук.
Обладнання: жетони.
Зміст. Діти, прослуховуючи коротку розповідь вчителя (або скоромовку), підраховують і називають слова, що починаються з певного звуку. Перемагає той, хто назве більше слів.
НОВОСІЛЛЯ У НЕЗНАЙКА
Дидактична задача: закріплювати знання дітей про призначення меблів і предметів домашнього побуту.
Обладнання: набори іграшкових меблів (або наочні картинки), лялька Незнайка, запрошувальні листівки.
Зміст. Незнайко одержав нову квартиру. Діти розглядають обстановку і допомагають Незнайкові правильно розставити меблі в кухні, спальні, їдальні, називаючи кожний предмет і пояснюючи його призначення.
ЩО У НАС Є?
 Дидактична задача: закріплювати уміння класифікувати предмети за призначенням.
Обладнання: набори наочних картинок (взуття, одяг, посуд, інструменти тощо), фішки.
Зміст.Вчитель вимовляє узагальнююче слово, наприклад інструменти, діти вибирають з набору відповідні картинки (молоток, стамеску, шило і т. д.). Хто виконав завдання швидше за всіх, ставить картинки на поличку, називаючи інструменти, і одержує фішку. Вчитель пропонує інше узагальнююче слово.
ЩО ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНЕ?
Дидактична задача: конкретизувати знання дітей про предмети особистої гігієни і предмети побуту; вправляти в описі предметів за опорними словами.
Обладнання: предмети особистої гігієни і побуту (або наочні картинки).
Зміст. Діти розглядають і називають речі особистого користування (зубну щітку, гребінець, мило, рушник, носова хустинка і т. д.). Потім про який-небудь предмет вчитель загадує загадку-опис.
Далі подані ігри для ознайомлення з навколишнім світом, відповідно до тем уроків, на яких їх можна використати.
Тема. Про твій зовнішній вигляд
Мета. Формувати в учнів уміння стежити за своїм зовнішнім виглядом, викликати бажання бути охайними.
Обладнання: лялька, одяг для неї, гребінець, вологі серветки, магнітофон, м'ячик.
Ігровий задум. До нас у клас завітала Лялька-Нечепура. Допоможімо їй стати охайною.
Правила гри. Під музичний супровід учні передають один одному м'яч, коли музика затихає, той, у кого .залишився м'яч підходить до ляльки і «допомагає» їй стати охайною. Розповідає, що потрібно зробити (розчесатися, переодягтися у чисте, вмитися) і сам виконує ті дії, які називає.
Тема. Рід, рідня, родина
Мета. Формувати в учнів уміння ласкаво звертатися до членів своєї родини.
Обладнання: зображення дитини.
Ігровий задум. Петрик (Марійка) дуже любить свою родину, але не вміє звергатися до них так, щоб їм було приємно. Давайте навчимо його (її) говорити ласкаві слова.
Правила гри. Клас поділено на три команди перша складає ласкаві слова про маму і тата, друга - про бабусю і сестру, третя - про дідуся та брата. Перемагає команда, яка складе найбільше ласкавих слів
Тема. Праця батьків їхні професії
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про різноманітність професій та важливе значення кожної з них.
Обладнання: паперові зірочки, картки із зображенням різних професій.
Ігровий задум. До нас сьогодні прилітала фея і в декого на парті залишила чарівні сліди (зірочки). Вона попросила, щоб ці учні нагадали нам про професії, які ми розглядали сьогодні на уроці, а всі інші уважно слухатимуть, чи правильно виконується завдання феї.
Правила гри. Учні, які отримали сонечки (їх непомітно підклав учитель), по черзі витягують картку з професією і розповідають усе, що знають про неї, інші учні можуть доповнювати
ХТО ДАЛІ ПРОЙДЕ
У грі можуть брати участь 5—6 учнів, решта — спостерігає. Учасники гри стають уздовж стартової лінії. Ведучий пропонує кожному пригадати найбільше назв дерев і кущів.
Зміст гри: кожен з учасників, йдучи (по черзі) вперед від лінії старту, повинен голосно вимовляти при кожному кроці назву дерева або куща. Зупинятися не можна. Як тільки учасник гри, зробивши крок, не назве дерева, він повинен зупинитися і присісти. В гру включається інший учень. Виграє той, хто пройде далі за всіх. Ведучий супроводжує кожного учасника і стежить, щоб він не сповільнював кроку. Гра проходить дуже жваво. Вона тренує пам'ять дітей, допомагає запам'ятати назви дерев і кущів, які вони побачили під час екскурсії.






 КВК Казковий світ природи для учнів початкової школи




Мета : виявити знання дітей у галузі природничих наук ; показати красу і досконалість природи нашої Землі; виховувати любов і бережливе ставлення до всього живого на планеті; виховувати почуття взаємодопомоги, дружби та поваги одне до одного.
У КВК можуть брати участь учні 1 – 4 класів. Склад команди – 7 чоловіків, на чолі – капітан.
ВЕДУЧИЙ . Ми зібралися в цьому залі, щоб провести конкурс під назвою  “Казковий світ природи, який повинен виявити, хто з вас краще знає природу рідної Землі, хто захоплюється її красою і багатством. Але, окрім знань, у змаганнях вам повинні допомогти дружба, взаємовиручка, кмітливість і винахідливість.  
Н а сцену запрошуються учасники конкурсу. Для підбиття підсумків обирається журі.
1 конкурс.  Привітання команд.
Кожна представляє свою назву та емблему (тварина або рослина) і захищає її (вірш, пісня, гумореска, танець, сценка).
Оцінується за 5-бальною системою.
2 конкурс. Я сховався у загадку!
Ведучий зачитує загадки; команда, яка першою надасть правильну відповідь, отримує 1 бал.
1.      Горбатий мішок на чотирьох стовпах стоїть. (Верблюд)
2.      Проти сонця, де тепленько, там свинки лежать гладенькі.
А як тільки сонце прийде, зразу з хати баба вийде.
Одрубає, де хвости, кличе діда, щоб нести. (Гарбуз).
3.      Бється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
4.       Сидить Марушка в семи кожушках, хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
5.      У зеленому жакеті галасує. Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак. (Жаба)
6.      Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю, сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. (Слон)  
3 конкурс. Покажи, який я!
-        Капітани команд отримують картки, на яких написані назви тварин. Учасники мімікою і жестами повинні зобразити цю тварину так, щоб уболівальники змогли відгадати, хто це. На підготовку – 1 хв.
4 конкурс. Відгадай, хто я!
Капітани команд вибирають набір малюнків, на яких зображені тварини і рослини. На обдумування команді дається 1 хв., після чого учасники повинні назвати кожну тварину чи рослину, яку бачать на малюнку.
5 конкурс.  Казкові герої.
Команди отримують картки  із запитаннями про героїв відомих казок. На обдумування – 2 хвилини.
Завдання для 1-ої команди
1.      Як звати мишенят із відомої української казки “Півник і двоє мишенят” ? (Круть і Верть)
2.      В якій народній казці негарна на вигляд тваринка перетворилася на прекрасну царівну? (Царівна-жаба)
3.      Дівонько-голубонько, обчисть мене, обполи мене, - я тобі у великій пригоді стану. З якої казки ці слова і яке дерево їх промовляє? (Дідова дочка і бабина дочка, яблуня)
4.      Які звірі жили у дідовій рукавичці? (Мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовчик, кабан, ведмідь)

Завдання для 2-ої команди
1.      Який звір в українських народних казках завжди наділений хитрістю і лукавістю? (Лисиця)
2.      Якого героя української народної казки виручило з біди гусяне? (Івасика-Телесика)
3.      Хто допомогав дідові Андрушці, бабі Марушці, внучці Маринці тягнути ріпку? (Собачка Жучка, кицька Мурка, мишка-норушка)
4.      Який страшний звір покарав козу-дерезу, що забралась до зайчикової хатки? (Рак)

6 конкурс.  Відтвори мій голос!
Ведучий зачитує завдання : відтвори голоси Бременських музикантів (осла, півня, собаки, кота). Оцінюється за 5-бальною системою.
 7 конкурс.  Кмітливий капітан
Капітани команд отримують запитання на природничу тему, на які через 1 хвилину  повинні дати відповідь.
-        Із плодів якої рослина виготовляють ізюм? (З винограду)
-        Навіщо квіткам яскраві пелюстки і сильний запах? (Щоб приваблювати комах)
Конкурс уболівальників.
Ведучий зачитує загадки, на які дають відповіді уболівальники.
1.      Я на сонці сонцем сяю, родичів багато маю. Гарбузову господиню усі знають. Хто я? (Диня)
2.      Як зростав – у землю ліз, хто дістав – утерсь від сліз. (Хрін)
3.      Губить хвіст, коли втікає. Не шукає й не питає, хто знайшов її хвоста. Бо секрет для себе має – хвіст тихенько відростає. (Ящірка)
4.      Що то за птах, що в чужі гнізда свої яйця кладе? (Зозуля)
5.      Які ноги, який ніс? По болоту ходить скрізь. Хату на хаті має. Жабам рахунок знає. (Лелека)
6.      Колючий клубочок прибіг у садочок. (Їжак) 
7.      Батько тисячі синів має, кожному шапку справляє. (Дуб і жолуді)
8 конкурс.  Домашнє завдання
Команди повинні були підготувати художній номер (пісню, вірш, гумореску, байку чи сценку) на тему Люби природу, вона – як мати або ж намалювати плакат на тему Я твій маленький захисник, Природо!.
Оцінювання за 5-бальною системою.
Після проведення усіх конкурсів журі підбиває підсумки й оголошує команду-переможця.







Дерево міцне корінням, а людина – друзями
Вихователь ГПД Бондарчук Л.В.

Мета :

допомогти учням зрозуміти поняття дружба, навчити відрізняти дружбу, товаришування і приятельські стосунки, навчити цінувати дружбу; допомогти з’ясувати якості, які сприяють дружнім стосункам; розвивати мовлення учнів, слухове сприйняття , виховувати в дітей людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, бажання бути справжнім другом.

Хід заходу
I.Організаційний момент
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає,
Разом можна все зробити,
Тож без друга не прожити.
II. Мотивація діяльності, повідомлення теми і мети заходу
Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про неї написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Кажуть, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
III. Робота над темою заходу
Чи замислювались ви коли-небудь над тим, що таке дружба?
Дружба – це особливі стосунки між людьми. Вона може бути між хлопцями, між дівчатами, між хлопцями та дівчатами. Для дружби важливим є вміння зрозуміти, пробачати, допомагати у важку хвилину й довіряти одне одному. Дружба неможлива без взаємної симпатії. Намагайтеся щиро цікавитися людьми – бо в щирості ваша перемога. Ваша посмішка – приємний подарунок людям. Якнайчастіше звертайтеся до інших на імя, згадайте, як вам неприємно, коли вас кличуть по прізвищу. Умійте слухати. Навчися слухати ти – згодом почують і тебе! Намагайтеся говорити щирі компліменти, бо кожному приємно чути добре слово.
Кожен добре знає, як страшно бути самотнім. Добре, коли є товариші, друзі та приятелі. У нас у класі ви всі друзі та товариші? Приятелі? (Учні висловлюють свої міркування)




Які ж якості повинен мати справжній друг? Якщо вам важко відповісти, подивіться на таблицю (На дошці)
ТАБЛИЦЯ.

допомагають




Які якості дружби

заважають
безкорисливість
егоїзм
відданість
ненадійність
чесність
підлабузництво
вірність
сліпа слухняність
прямота
рабство
взаємовиручка
наклепи
взаємопідтримка
зазнайство
повага
брехливість
довіра
висміювання помилок
справедлива критика помилок друга
очікування користі від дружби
корисні поради
поради такі, щоб сміятися над другом

Проаналізувавши цю таблицю, зробіть будь ласка, висновок із оповідання “Друзі”. Чи були хлопці справжніми друзями? Чому?
Олег і Сашко – друзі. Хлопці все роблять разом. Коли Олег захворів, Сашко теж хотів захворіти, щоб довести, що він – справжній друг.
Коли Сашко пішов замість школи в кіно, то Олег теж тоді був разом з ним.
А коли вони принесли в клас кицю і вчитель запитав, хто з них це зробив, Олег сказав :
-        Це Сашко приніс
А Сашко сказав :
-        Це все Олег.
То чи були хлопці справжніми друзями? Доведіть свою думку.
Хочеш мати друга – будь ним сам. Це мудре, давнє правило.
Скажіть, а чи може бути другом егоїст? Подивіться значення цього слова. (Значення слова написане на дошці)
Ні, тому що він любить тільки себе.
А зараз зробимо перші кроки, щоб знайти собі вірного друга.
Вправа Добре слово (Робота в парах)
Продовжіть речення :
·       Мені подобається, коли ти …
·       Я бажаю тобі …
·       Я хочу разом з тобою …
Другий крок, що допоможе знайти друга – це гра Чарівні окуляри. Крізь них можна бачити тільки хороше. Передаючи їх з рук в руки, розкажіть, що гарного ви бачите в учневі, який сидить поруч.
Дружба допомагає людині бути кращою, позбутися недоліків. Розділене горе в половину менше, розділена радість вдвічі більша.
Я зараз прочитаю різні твердження про дружбу. Якщо ви згодні з цим твердженням кажіть “Так”, якщо “Ні” – мовчіть.
·       Дружба залежить від довіри. (Так)
·       Дружба залежить від одягу.
·       Дружба залежить від характеру.
·       Дружба залежить від вихованості. (Так)    
·       Дружба залежить від уміння тримати слово. (Так)
·       Дружба залежить від зачіски.

Але нажаль буває інколи так, що ви сваритесь. Якщо так трапилось і ви посварились з вашої вини, то краще попросити пробачення, дивлячись другові чи подрузі у вічі, а потім разом сказати якусь мирилку. (Діти пригадують мирилки, які вони знають) 
Наш новий будинок Дружба зовсім порожній. Тож давайте запросимо до нього ваших друзів і заселимо його. (Учні на  клейкі листочки пишуть імя своїх друзів і прикріплюють їх на намальований багатоповерховий будинок)

Підсумок заходу.
Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити лише з одним чи кількома. Адже друзів повязує велика довіра, повага один до одного, взаєморозуміння, симпатія, взаємоповага. Бережіть дружбу,якщо вона є, шукайте, якщо її у вас немає. Цінуйте дружбу, намагайтеся бути достойними слова друг чи подруга.






КОНКУРС ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
4-ті класи
Тема «Ллється рідне слово, як жива вода»
Мета: розвивається зв’язне мовлення, мислення, творчу увагу, почуття гумору; виховувати гордість за свій народ, рідну мову, любов до художнього слова, усної народної творчості та літератури; заохочувати до спілкування українською мовою.
Обладнання: українські національні костюми; декорації (хати, криниця; тополі, верба; лави, вкриті ряднами); скриньки для фішок у капітанів; емблеми команд у капітанів.
Хід конкурсу
Вступне слово вчителя:
¾   Ми з вами живемо у чудесному краї з мальовничою  природою, гарним, працьовитим, талановитим народом, який створив неповторну «солов’їну» мову.
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все – тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати.
На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє.
1-й учень.  Є в ній вогонь калини,
Дзвін струмків,
Солодкий щебет ранніх солов’їв
І твоя пісня колискова,
І материнське тепле
Й ніжне слово.
2-й учень.   Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
3-й учень.   Ой, яка чудова
Українська мова!
Не загинула вона
У течії віків.
Мова солов’їна,
Мова колискова
Рідного народу
І моїх батьків.
4-й учень.   Над старими яворами
Білих буслів білі діти
З ранку-раночку дзьобами
Вчаться рідно клекотіти.
І рідненько тьохка в лузі
Соловей до солов’яти…
Ну, а я у школі вчуся
Рідним словом розмовляти.
Учитель: Починаємо наш конкурс знавців української мови (знайомство з командами і капітанами)
Перша команда (заходить і стає біля лави) – «Соняшник», капітан команди - … (4 – А клас)
Друга команда (заходить і стає біля лави) – «Мальва», капітан команди - … (4 – Б клас)
¾   За кожний конкурс команди одержують певну кількість фішок. Капітани складають фішки у свої скриньки. Наприкінці конкурсу за кількістю фішок визначається переможець.
І конкурс «Шевченкове слово» (команди одержують по 3 фішки)
¾   Це конкурс читців Т.Г. Шевченка (по одному із команди). Слово надається першій команді – «Соняшникам» («На Великдень на соломі»)
¾   Слово – другий команді під назвою «Мальва» («Садок вишневий коло хати»).
ІІ конкурс «Народ скаже – як зав’яже» / конкурс капітанів (по 1 фішці за правильну відповідь)
¾   У прислів’ях – мудрість народна. Треба закінчити прислів’я. (Учитель читає першу частину прислів’я капітанам по черзі; якщо один капітан не знає, відповідає другий, потім – глядачі.)
1. Без верби і калини … (нема України)
2. Кожному мила … (рідна сторона)
1. Погана та пташка … (якій своє гніздо не миле)
2. Батьківщина – мати … (вмій за неї постояти)
1. Жити – (вітчизні служити)
2. За рідний край … (і життя віддай)
1. Колосок до колоска – (Батьківщині сніп)
2. Людина без Вітчизни – …  (як соловей без пісні)
1. Від рідної землі віє теплом … (від чужої – холодом)
2. Без Батьківщини … (і сонце не гріє)
ІІІ конкурс «Заспіваємо співаночку»
¾   Пісня – душа народу. Хто кого переспіває, хто дружніше заспіває? (Команди по черзі співають по одному куплету українських народних пісень)

1. Ой, є в лісі калина,
    Калина, калина,
    Чубарики, чубчики, калина (двічі)  

1. Розпрягайте, хлопці, коней
    Та й лягайте спочивать,
    А я піду в сад зелений,
    В сад криниченьку копать.

1. Ой, ходила дівчина бережком,
    Заганяла селезня батіжком:
    -Іди, іди, селезню, додому,
     Продам тебе дідові рудому.

1. Несе Галя воду,
    Коромисло гнеться,
    А за нею Йванко,
    Як барвінок в’ється.
2. В саду гуляла.
    Квіти зривала,
    Кого любила –
    Причарувала. (двічі)

2. Ой там, на товчку, на базарі,
    Жінки чоловіків продавали.
    Як прийдеться додому,
    То й я свого поведу та й продам.

2. Галя по садочку ходила
    Хусточку біленьку загубила.
    Ходить по садочку, блукає,
    Хусточку біленьку шукає.

2. Тече вода каламутна,
    Мила моя, чого смутна?
    Я не смутна, я сердита,
    Бо я з ночі була бита.


ІV конкурс «Спотиканки- скоромовки»
¾   Хто за одну хвилину більше разів вимовить свою скоромовку? (по одному гравцеві від команди; за І місце – 5 фішок, за ІІ місце – 3 фішки)
Перша команда:     Хитру сороку спіймати морока,
                                     На сорок сорок –
                                     Сорок морок.
Друга команда:  Великі мурахи
                             Грали у шахи,
                             Маленькі мурашки –
                             У шашки.
V конкурс – для глядачів
Учениця: А я також гарну скоромовку знаю, якби хтось хоча б двічі поспіль правильно сказав «Наша верба найрозкорчумакуватіша», тому б я дала цукерочку. А тепер хтось один із команди нехай скаже – заробить фішку таким чином.
VІ конкурс – гумористичні мініатюри
(Змагаються уболівальники команд, учні 3-х класів.
Перша команда:
Біля річки
Двоє хлопців – Юрко та Тимко – ловлять рибу. Берегом іде Іванко.
Юрко: О, ще хтось іде! (опускає палець у воду)
Іванко: А що це ти там робиш, Юрку?
Юрко: Сиджу.
Іванко: А пальця навіщо у воді тримаєш?
Юрко: Таємниця. Але якщо даси гривню, то скажу.
Іванко (покрутився і дав): Ну, на вже…
Юрко: Це я воду грію, щоб рибі тепліше було.
Іванко: Тьху, дурень…
Юрко: Ну, дурень, чи не дурень, а ти вже п’ятий гривню дав. Ось бачиш? (показує гроші)
Іванко: А ти давно сидиш із вудками на Дніпрі?
Юрко: Та не дуже, від ранкової зорі.
Іванко: А чого ж нема улову в рибака? (Заглядає в порожнє відро)
Тимко: Тому що не ловив, а вчив плавати челв’яка!
Юрко: Челв’яка,  челвєяка … Навчись говорити спочатку.
Тимко: А я вмію.
Юрко: Тоді скажи «р-р-риба»
Тимко (чухаючи потилицю): Оселедець!
Юрко: Бач, хитрун який! Викрутився.
Іванко: Ти краще скажи, Тимку, чого це ти подряпаний?
Тимко: Кота купав.
Юрко: А я от не подряпаний, хоч теж свого купав…
Тимко: Еге, тиж не виклучував і не сушив його!
Юрко: Мабуть, нам уже додому час, а то матуся турбуватиметься.
   (Беруть вудки, відерце і йдуть)

Друга  команда:
Вдома, в хаті
Мама прийшла з роботи. Син повернувся додому із школи. На ньому подертий картуз.
Мама: Що це таке?
Син: Це хлоп’ята…
Мама: Що хлоп’ята?
Син: Скинули з мене картуз і почали ним у футбола грати.
Мама: А ти де був?
Син: На воротах стояв.
Мама: А вуха? Як тобі не соромно ходити з такими брудними вухами?
Син: Так інших в мене немає!
Мама: А ти їх мити не пробував? (легенько смикає за вухо)
Син: А слони вуха миють? Це ж скільки води їм треба! А слонячий батько смикає слоненят за вуха?
Мама: Ні.
Син: От шкода! Такі вуха марно пропадають!
Мама: Годі базікати. У народі говорять: «Слово – срібло, а мовчання - золото».
Син: Чому ж, коли я біля дошки мовчу, мені ставлять двійку? До речі, завтра в школу не піду.
Мама: Чому це?
Син: А онде на мотузці штани Івана Івановича випрані висять. Вони до завтра не висохнуть.
Мама: Ну й розумник… Мий руки, обідай та сідай уроки вчити.
Син: А даси мені свою ручку?
Мама: А своєю чого писати не хочеш?
Син: Та моя ж помилок припускається!
У цей час дівчата вбігають у хату і хваляться матусі:
¾   Я помила весь посуд!
¾   А я повитирала!
¾   А я все поставила на полицю!
Мама: Ой, які помічниці у мене виросли! А ти що робила? (до найменшої)
Маленька донечка (зітхнувши): А я тільки черепочки збирала… (показує повен фартушок черепків)
Син (заглянувши у фартушок до сестрички, розгублено): А ти кажеш «Сідай обідати» (Усі на хвилину завмерли)
(Команди одержують по 5 фішок)
Гра «Мак» (хоровод)
Учитель: Пропоную відпочити і пограти в «Мак» (Діти водять хоровод навколо «козачка»).
Ой, на горі мак,
Під горою мак.
Маки мої, маківочки,
Золотії голівочки,
Станьте ви так,
Як на горі мак!
Потім питають:
¾   Козачок, чи виорав ти поле?
¾   Виорав!   (діти знову ведуть хоровод і співають)
¾   Козачок, чи посіяв ти мачок?
¾   Посіяв!
¾   Козачок, чи цвіте мачок?
¾   Цвіте.
¾   Козачок, чи поспів мачок?
¾   Поспів.
¾   Козачок, чи пора брати мачок?
¾   Пора.
(Усі біжать до козачка «трусять» його, а він намагається розірвати коло і втекти.)
Гра «Панас»
Учень: А я теж гарну знаю – «Панас». Давайте пограємо! (Діти повернули двічі-тричі «Панаса», в якого зав’язані очі)
Діти питають:
¾   Панасе, на чому стоїш?
¾   На камені.
¾   Що продаєш?
¾   Квас.
¾   Лови мишей, тільки не нас!
(Якщо Панас спіймав когось, вгадує, кого саме спіймав)

Учитель: Продовжуємо змагання.
VIІ конкурс – загадковий
Після того, як команди порадяться і знайдуть відповідь, капітани підводять руку. Відповідатиме той капітан, який першим підвів руку (по 2 фішки за кожну загадку).
1.    Який звір найбільше схожий на кота? (кішка)
2.    Попід який кущ заєць ховається від дощу? (під мокрий)
3.    На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє. (соняшник)
4.    У нашої бабусі
Сидить звір в кожусі.
Біля пічки гріється
Без водички миється. (кіт)
5.    Стоїть стіжок посеред двора,
Спереду вила, ззаду мітла,
А збоку смола. (солом’яний бичок)
VIIІ конкурс «Небилиці» (домашнє завдання)
¾   Початок небилиці: «От так дивовина…» (по 5 фішок за кожну небилицю.)
ІX конкурс «Шкільні коломийки» (соло, без музики)
¾   Хто кого «переколомиє»?

1. Розпочавсь навчальний рік,
    Півні кукурікали.
    В голові одне питання –
    Чи скоро канікули?
2. Тряс і тряс портфель Тарас,
    Щоб знайти щоденник.
    Замість нього кожний раз
    Випадав вареник (смачний!)

1. Щоб, незважаючи на всі
    Капосні реформи,
    Ви ніколи не втрачали
    Бадьорої форми!

1. Чай пила, чай пила,
    Самоварничала.
    Увесь посуд перебила,
    Накухарничала!

1. По-геройськи з лінню Таня
    Воювала цілий день.
    Переможцем у змаганні
    В результаті стала лінь.

2. Ой, списав я на контрольній
    Задачки в Софієчки.
    І тепер у нас обох
    У зошитах «двієчки».

2. Першу вчительку свою
    Ми усі вітаємо.
    А найкращі побажання
    Ми їй посилаємо.

2. Ми лиш трішки пошуміли,
    В вікнах шибки задзвеніли.
    Ми сказали «Тихо!» -
    Скоїлося лихо (стіна впала).


(Команди одержують по 4 фішки)
X конкурс – вікторина «Заморочки з бочки»
Капітани по черзі виймають з «бочки» запитання на папірцях для своєї команди:
¾   Скільки картоплин у горщик влізе? (жодної, картопля не вміє лазити)
¾   На базарі один покупець придбав 3 кози і сплатив 3 гривні. По чому вийшла кожна коза?(по дорозі)
¾   Скільки горобець зробить кроків до 7 років?(жодного, адже не крокує, а стрибає)
¾   Що поперед міста стоїть? (літера «с»)
¾   Від чого качка плаває? (від берега)
¾   А від чого в качки лапи червоні? (від коліна)
¾   Чим закінчується літо і починається осінь? (літерою «о»)
¾   Чи може півень назвати себе птахом? (не може, бо він не вміє говорити)

Підсумок  конкурсу:
¾   Перша команда отримує … фішок.
¾   Другаа команда отримує … фішок.
Команди стають біля своїх лав. Члени команди, яка перемогла, нагороджуються великими медалями за І-е місце. Члени другої  команди – маленькими медалями за ІІ-е місце.
(На середину виходять читці.)
1-а учениця: Українка я маленька,
                        Українці батько й ненька,
                        На Вкраїні родилася,
                        В свою маму удалася.
                        Все, що рідне, я кохаю,
                        Всім, хто рідний, помагаю.
                        Своє ціню, свого вчуся,
                        І до рідного горнуся,
                        І чужого я навчаюсь,
                        Але свого не цураюсь.

2-й учень: Розвивайся, звеселяйся,
                   Моя рідна мово,
                   У барвінки зодягайся,
                   Моє рідне слово.

3- учень: Колосися житом в полі,
                 Піснею в оселі,
                 Щоб зростали наші діти
                 Мудрі та веселі.

4- учень: Щоб на все життя з тобою
                 Ми запам’ятали,
                 Як з колиски дорогої
                 Вовоньку кохали.

5- учень: Учися, мій друже,
                 Відмінником будь,
                 Люби і поля, і діброви,
                 І де б ти не був,
                 Де б не жив, - не забудь
                 Своєї вкраїнської мови.


Учитель: Із пісні, дитино,
                Що в небо злітає,
                Із рідної мови,
                Що звуками грає,
                З тієї молитви,
                Що мати навчає,
                Твоя Україна
                Себе починає.

Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну!